CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

الخميس، 16 أكتوبر، 2008

زي القمر




مش عارفه ليه بحس بأحساس غريب اول ما اشوف القمر

طبعا القمر من اجمل ما في الطبيعه وامتعه للنظر

لكن بحس انه اكتر الاشياء المزيفه في حياتنا
القمر جميل اوي مضيء مبهر لكن لما بنشوفه هنا من بعيد من الارض

لكن حقيقته انه عباره عن صخور و تعاريج و براكين اصلا مكان موحش محدش يحب يعيش فيه

في ناس كتير في حياتنا زي القمر جمال اوي طيبين حنونين اقوياء لكن الحقيقه عكس كده من جوه مش كده
مش ضروري يكونوا و حشين لكن المشكله انهم متصنعين

مشكلتي مع الناس دول انهم بيخدوا مني حقي في اني اعرفهم علي حقيقتهم و حقي اني ابعد او اختار تقبلهم بس زي ما هما من غير تزيف

61 التعليقات:

elsha3er يقول...

السلام عليكم

الحمد لله ان انا اول تعليق انا معاكى ان القمر ان ما فيش حد يحب يعيش فيه بس احنا ممكن نغيره زى الانسان بالظبط
بس اظاهر ان فى حاجة مضيقاقى هو فى مشاكل مع القمر


احمد الشاعر

blue-wave يقول...

وجهة نظر متشائمه جدا جدا
ليه بس كدا؟؟
خلينا ناخد من القمر جماله
ومن كل حاجه جمالها بس من غير مانتخدع فيها
مش كدا افضل من اننا مانحسش بجمال اى حاجه؟؟

غير معرف يقول...

و الله عندك حق

الناس مش بتبان على حقيقتها في اغلب الاوقات لكن ده شىء مش بايدها

الشىء اللي فعلا بيزعل هو زي مقولتي الاصطناع

كفانا الله و اياك شرهم

حد قريب منك

☼♫♪ عمــاد الدين يــوسف ☼♫♪ يقول...

اختي الفاضله
سرتني جدا زيارتك مدونتي المتواضعه وبالطبع انتي ضيفه غاليه على الدوام
وانشاء الله نراكي مره تانيه

بالنسبه للبوست بتاعك ، فكرته هايله لان فعلا القمر من اكثر الاشياء تناقضا على وجه البسيطه
يظهر عكس حقيقته ، ويا ويلنا من ناس بصفات القمر .. بعدنا عنهم افضل بكتير
بس للاسف بنكتشف الحقائق بعد فوات الاوان
تحياتي

mohamed يقول...

الاء
======
شرفتينى بزيارتك
تحياتى لآسماء أختنا فى الله
أنا عرفت أنها صحبتك لما قرأت مدونتك
الناس من حولنا
لهم 3صور
الصوره التى يعرضوها علينا
الصوره التى نراهم بهاأو نتصورهم بها
الصوره الحقيقيه لهم
كل المطلوب منك هو أن ترى الصوره الحقيقيه
الاء
أصنعى عالمك
ولا تجعلى نفسك تعيشى فى عوالم الاخرين
تحياتى

جنّي يقول...

الناس على دا ودا واللي زي القمر بوشين وش مضئ ووش مظلم ..

واللي ذكرتيهم ينطبق عليهم المثل
من بره هله هلاه ومن جوة يعلم الله

romansy يقول...

فيه ناس كتير زى القمر من بره ومن جوه
بس انتى بصى ليهم نظره تانيه
اكيد هيكونوا كويسين

حسن حنفى يقول...

فعلا اوحش حاجه هو التصنع وللاسف لو نظرتي حولك لوجدتي الكثير مممن يتصنعون
ظنا منهم انهم هكذا يعطون انطباعا افضل عن نفسهم بالرغم من انهم لو وضعوا هذه الصوره في مخيلتهم وحاولوا مجاراتها سوف يصبحون في حقيقتهم شبهاء لها
تحياتي

الحشرى - سيد يونس يقول...

بس بصراحة الناس مش كلها قمر

كل ما هتقابلى هتلاقى فيه أناس كويسين وفيه أناس غير كده

بالطبع تشبيه رائع

ولكن بصراحة أنا بحب القمر

أختكم فى الله يقول...

لوللتى حبيبتى


عندك حق والله

الواحد ياما اتخدع فىالناس

منهم لله


ربنا ينجينا من الناس اللى زى القمر

لوللة حبيبتى

انا بحبك خالص وانتى جميلة

" وزى القمر "

إسلام يقول...

بداية مبروك على اللمسات الجديدة في المدونة..

مثلك أنا أكره التصنع .. ولكن الحقيقة أن القمر هوالأجمل والأكثر تأثيرا وسحرا..
لكل منا جانب في شخصيته أو من حياته يحتوي على جزء من الغموض والخفاء وهو الذي يعطي نكهة مميزة للشخصية!
القمر لم يخف عنك حقيقته .. فانت تعلمين أنه صخور وصحاري .. ولكنك لم تنكري جماله..
أتعلمين أن للقمر وجهاً لم تنظري إليه بيعينك من قبل ولا أي انسان .. ذلك هو الجانب المختفى من "شخصيته"..
على كل منا أن يظهر أفضل ما عنده وهذا غير التصنع..

معذرة على الاطالة ولكني احب القمر!!

جزاكم الله خيرا

د / مصطفي النجار يقول...

مش عارف بس القمر
احيانا كثيرة اشعر بصدقه واخلاصه
لنا كبشر

عاشقة القمر يقول...

سلام عليكم
علي فكرها انا لم بيكون مخنوقه برحو السطوح بنظر الي القمر والنجوم بقول يايختهم مش عندهم هموم لكن عمري مش فكرت انوالمزيفه في حياتنا
فعلا في ناس المزيفه
لكن حرا عليكي ضرب به مثل بالقمر هههه لان القمر جميل هم مش باستهل الجمال

كـــيــــــــارا يقول...

علي فكره مفيش وجه مقارنه بين انسان من دم وشعور له احساس ومشاعر وبين قمر كله صخور مفهوش مشاعر حتي ولو له ضؤ خافت وبريق لامع

الانسان انسان مهما كان

حميل كفايه دمعه تنزل منه تعبر عن انسانيته قصاد اي موقف

كفايه لحظه يعيش فيها عشان غيره

في كتير حاولي تبضي لنص الكوب المليان مش الفاضي

elsha3er يقول...

اتأخرتى علينا اوى لعل المانع خير واتمنى ان تكونى بصحة جيدة


احمد الشاعر

أحلى حياة يقول...

معاكي حق تماما
تشبيه دقيق وصحيح فعلااااااا

كريم مصطفي سيد يقول...

السلام عليكم
عندما لأنظر الي القمر بانسي الدنيا وما فيها.
مدونه جميله نتمني التواصل

كريم مصطفي سيد يقول...

مدونه ضحيه الحريه تحتقل بذكري مولد الامام الشيد حسن البنا رحمه الله

kafrawy يقول...

قناع على الوجه


دائما نرتديه

آلاء يقول...

ازيك يا شاعر انا آسفه جدا و الله علي التأخير في الرد المدونه ما كانتش بتبعد التعليقات

و الله مفيش اي حاجه مع القمر انا بحبه اوي بس ده كان خاطر جالي

آلاء يقول...

ازيك يا بلو ويف

لا خالص انا مش متشائمه و لا حاجه

ده خاطر جالي مجرد تشبيه ملهمش علاقه بالقمر في حد ذاته

آلاء يقول...

غير معرف ازيك يا حبيبتي

انا اكتر حاجه بكرهها في حياتي التصنع بس انا بختلف معاكي في ان ده مش بأيديها الانسان هو اللي بيختار

آلاء يقول...

اهلا بيك يا عماد يوسف


نورت المدونه و شكرا علي مجاملتك


ادينا بنتعلم مفيش حاجه ببلاش

آلاء يقول...

اهلا بحضرتك استاذ محمد


حضرتك عندك حق الناس 3 انواع بس انا مشكلتي مع الناس اللي مش بيسمحولي اني اشوف الصوره الحقيقيه ليهم

آلاء يقول...

جني اهلا بيك شرفت المدونه


فعلا المثل ده اكتر حاجه توضح وجه نظري

آلاء يقول...

اهلا بيك يا رومانسي

طبعا في ناس زي الفل و موجودين في حياتي و منورينهالي ربنا يخليهم ليا

آلاء يقول...

اهلا بيك حسن حنفي


فعلا التصنع عيب وحش اوي و يا ريت الناس تبذل المجهود ده في اصلاح انفسهم

آلاء يقول...

اهلا بيك يا سيد


الناس علي كل الالوان فعلا بس انا النوع ده من الناس بيضايقني


و انا بحبه اوي و الله ده مجرد تشبيه ملهوش علاقه بالقمر بذاته

آلاء يقول...

اسماء يا هلا يا هلا


يا بنتي انا دايما علي حق


انا زي القمر طيب انتي مديحه

آلاء يقول...

اخي الكريم اسلام

و انا كمان بحب القمر اوي و فعلا هو ساحر جدا و مؤثر


و فعلا عندك حق

آلاء يقول...

د/مصطفي اهلا بحضرتك

ده جانب منه انا حسيته لكن محدش ينكر انه جميل جدا

آلاء يقول...

عاشقه القمر نورتيني و شرفتي المدونه

ده تشبيه و الله انا مش قصدي اعيب في القمر , علي العموم حقك عليا

آلاء يقول...

كيارا اهلا بيكي

طبعا الانسان كائن جميل ربنا خلقه بس انا قصدت نوع من البشر متصنعين

آلاء يقول...

شكرا علي اهتمامك يا شاعر و الله الكليه واخده معظم الوقت و لما احاول اعمل حاجه في المدونه النت يهيس تقريبا في مؤامره عليا

آلاء يقول...

احلي حياه

ربنا يخليك شكرا علي مجاملتك

آلاء يقول...

اهلا بيك يا كريم مصطفي


كلنا كذلك

آلاء يقول...

كفراوي ازيك

ليه كده حقيقتنا احلي و لو في حاجه مش عاجبانا ليه منحاولش نغيرها

المبرمج المحترف يقول...

نظريتك معقولة


دى اول زيارة ليا وان شاء الله حتتكرر


ارجوا التواصل ...


تحياتى

mohammed salah يقول...

السلام عليكم:

لماذا ننظر إلى القمر هكذا
وما ذنب القمر.. القمر لم يتعمد أن يخفي علينا حقيقة وجهه... ولكن لابد أن نفكر في الضغوط التي تعرض لها

القمر ماهو إلا انعكاس لضوء الشمس.. إذن لولا وجود الشمس ما كان القمر

ولولا وجود الليل لما شعرنا بجمال القمر

هل أصبح القمر مذنبا عندما أراد أن يكسر حدة الليل فيعكس ضوء الشمس
وكأنه يقول لنا "لا تخشوا الليل فالنهار من وراء ضوئي"

آسف على الإطالة ولكن القمر يحتاج من يدافع عنه

Hosam Yahia حسام يحى يقول...

ماشاء الله الفكره بجد جميله اوى

طبعا ظاهريا القمر روعه

بس اما نقرب منه نلاقى شكله طبيعى الارض احسن منه

بس يبقى القمر طبعا رمز للهدوء ,,,,,,,,والجمال ايضا
:)

حضرتك ابقى سلمى على المهندسه اسماء :)

elsha3er يقول...

لعل المانع خير واتمنى انك تنزلى بوست قريب تطمنينا عليكى

استودعكم الله


احمد الشاعر

غير معرف يقول...

لا سلام ولا كلام


بجد بجد بجد بجد بججججججججججججججججججججد


عجباني الفكره اوى

لكن اللي بجد نفسي اعرفه ليه بتاخري البوست دايما

حد قريب منك

himo0o يقول...

مشكور على الموضوع وبصراحة عجبتنى الفكرة وشفت انى عاجب الموضوع ومتكلمناش فكرت اروح واترك تعليق ولة اسيبة قوولت بلاش بصراحة موضوع عسلوز زى صحبة وان شاء اللة فى تقدم


تحياتى مستر himo0o
اول داعم عربى فى تصميم منتديات ipb

حسن حنفى يقول...

كل سنه وحضرتك طيبه

اقصوصه يقول...

سعدت بالمرور من هنا

بانتظارالجديد

تمنياتي بالتوفيق :)

مهيج الجماهير يقول...

ازيك يا ألاء ؟؟
كل سنة و انتى طيبة ( رغم انها متأخرة شوية ) بس معلش و الله كان عندى ظروف كدة
و متشكر قوى قوى على سؤالك عليا فى غيابى

و بعدين بقى ايه الخواطر الجامدة دى ؟؟
انا عن نفسى الحمد لله مش بنخدع فى الناس كتير .. اما بالنسبة للقمر فهو بالنسبة ليا مجرد تابع للأرض .. و بس
تحياتى

حسن حنفى يقول...

غياب طال

اتمني عوده قريبه باذن الله

حسن حنفى يقول...

ايه كل ده

اتمني انش اشوف بوست قريب لحضرتك

كريم مصطفي سيد يقول...

رسالة إلي المدونين الشرفاء تضامنواااااااااااااااااااااااااااا
سأبدأ ألان في حمله الاف مدون لحرية المدون الدكتور توكل ادعوا كل المدونين الشرفاء للانضمام حتى نكون كلمه واحده في وجهه الظلم والاستبداد

كريم مصطفي سيد يقول...

السلام عليكم
القمر ممكن يكون بوشين بس معتقدتش ناس وناس
نتمني التواصل

غير معرف يقول...

Hello !.
You re, I guess , probably very interested to know how one can collect a huge starting capital .
There is no initial capital needed You may start earning with as small sum of money as 20-100 dollars.

AimTrust is what you haven`t ever dreamt of such a chance to become rich
The firm incorporates an offshore structure with advanced asset management technologies in production and delivery of pipes for oil and gas.

It is based in Panama with offices everywhere: In USA, Canada, Cyprus.
Do you want to become a happy investor?
That`s your choice That`s what you desire!

I feel good, I started to get income with the help of this company,
and I invite you to do the same. It`s all about how to choose a correct partner who uses your savings in a right way - that`s it!.
I make 2G daily, and what I started with was a funny sum of 500 bucks!
It`s easy to join , just click this link http://olazociq.s-enterprize.com/ilateg.html
and lucky you`re! Let`s take this option together to feel the smell of real money

غير معرف يقول...

Hi !.
might , perhaps curious to know how one can reach 2000 per day of income .
There is no initial capital needed You may start earning with as small sum of money as 20-100 dollars.

AimTrust is what you thought of all the time
AimTrust represents an offshore structure with advanced asset management technologies in production and delivery of pipes for oil and gas.

It is based in Panama with offices everywhere: In USA, Canada, Cyprus.
Do you want to become a happy investor?
That`s your chance That`s what you desire!

I feel good, I started to take up real money with the help of this company,
and I invite you to do the same. If it gets down to select a correct partner utilizes your savings in a right way - that`s the AimTrust!.
I take now up to 2G every day, and what I started with was a funny sum of 500 bucks!
It`s easy to join , just click this link http://etuganuv.greatnow.com/ujunupe.html
and lucky you`re! Let`s take this option together to get rid of nastiness of the life

غير معرف يقول...

Good day, sun shines!
There have been times of hardship when I felt unhappy missing knowledge about opportunities of getting high yields on investments. I was a dump and downright pessimistic person.
I have never imagined that there weren't any need in large starting capital.
Nowadays, I'm happy and lucky , I begin to get real income.
It's all about how to select a correct companion who utilizes your funds in a right way - that is incorporate it in real deals, parts and divides the income with me.

You can ask, if there are such firms? I have to tell the truth, YES, there are. Please be informed of one of them:
http://theblogmoney.com

غير معرف يقول...

Hello everyone!
I would like to burn a theme at this forum. There is such a nicey, called HYIP, or High Yield Investment Program. It reminds of ponzy-like structure, but in rare cases one may happen to meet a company that really pays up to 2% daily not on invested money, but from real profits.

For several years , I earn money with the help of these programs.
I don't have problems with money now, but there are heights that must be conquered . I make 2G daily, and my first investment was 500 dollars only.
Right now, I managed to catch a guaranteed variant to make a sharp rise . Turn to my web site to get additional info.

[url=http://theinvestblog.com] Online investment blog[/url]

غير معرف يقول...

Hi there!
I would like to burn a theme at this forum. There is such a nicey, called HYIP, or High Yield Investment Program. It reminds of financial piramyde, but in rare cases one may happen to meet a company that really pays up to 2% daily not on invested money, but from real profits.

For quite a long time, I make money with the help of these programs.
I don't have problems with money now, but there are heights that must be conquered . I make 2G daily, and I started with funny 500 bucks.
Right now, I'm very close at catching at last a guaranteed variant to make a sharp rise . Visit my blog to get additional info.

http://theinvestblog.com [url=http://theinvestblog.com]Online Investment Blog[/url]

غير معرف يقول...

Good day!

For sure you didn’t here about me yet,
my parents call me Nikolas.
Generally I’m a venturesome analyst. all my life I’m carried away by online-casino and poker.
Not long time ago I started my own blog, where I describe my virtual adventures.
Probably, it will be interesting for you to utilize special software facilitating winnings .
Please visit my blog. http://allbestcasino.com I’ll be interested on your opinion..

حادي الأرواح يقول...

جميل أوي

Valentina يقول...

I'm a graduate student at AUC and I'm conducting a research on women’s empowerment through blogging Would you please send me your email address at valentinacattane@gmail.com so I can send you the link to the online survey? Thank you

غير معرف يقول...

[url=http://asacol-mesalamine.webs.com/]asacol 800 mg tablet
[/url] asacol 800 mg online
buy asacol no prescription
mesalamine 400 mg ec tab

غير معرف يقول...

[url=http://www.freewebs.com/pentasa-mesalamine/]buy salofalk suppositories
[/url] buy lialda uk
purchase mesalamine online
asacol 400 mg tablet ec

Uouo Uo يقول...


thank you

سعودي اوتو