CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

الاثنين، 23 يونيو 2008

علي ارتفاع كام ؟؟؟؟؟

هل انت مؤدب؟؟؟؟
طبعا اه.... متفكرش..... ده شيء انا متاكده منه
بصراحه!!!! انا مش متاكده اوي .
اكيد بتقولوا دلوقتي آلاء ابتدت تعك لكن بس اسمعوني للآخر


أنا متاكده أن كل واحد من حضراتكم انسان غايه في الذوق و الاحترام
(بحاول اصلح العك اللي فوق) بهزر بهزر فعلا هي دي الحقيقه
لكن انا قصدي, انت مؤدب مع نفسك ؟؟؟؟ يعني ايه
اقولكم يعني ايه
يعني انت بتقول لنفسك انا غبي ,انا حمار ,انا فاشل اي حاجه يعني من الحوارات دي
و لا بتقول انا كويس ,انا ناجح ,انا كفاءه يعني
لوكنت من النوع التاني انا بحييك علشان انت عارف قيمه نفسك ,قيمه ان ربنا خلقك
و شرفك انك تكون خليفته في الارض


لكن لو كنت من النوع الاول فاحنا سهرتنا صباحي لحد ما ان شاء الله حقنعك
بص بقي يا سيدي في حاجه في علم النفس بتقول ان العقل الباطن بتاعك جاهل مبيعرفش حاجه
(مع احترامي لعقلك الباطن) بس دي الحقيقه و انت اللي بتعلمه وعلي الأساس ده هو بيتصرف
علشان كده اللي بيقول لنفسه انا فاشل بيفشل فعلا

اه و الله بيفشل بجد وحقيقي لانه من جواه اوي مش مصدق انه ممكن يكون انسان ناجح زي مخاليق ربنا

- الكلام ده مع الشغل و يعمل اللي عليه لحد ياخدها حجه و يريح و يقول انا ناجح طبعا ده يبقي انسان كسلان و قبل كل ده التوكل علي الله-

المهم ان اللي في الحاله دي مبيكونش عنده امل انه يحقق اللي نفسه فيه فيفضل ينزل في سقف طموحاته
لحد ما يوصل( لارضيه الطموح) مثلا حد نفسه يبقي مدير لشركه يفضل يقول لنفسه انا ازاي حبقي المدير
ده انا اساسا انسان كسول و خايب و يفضل يقلل من قيمه نفسه لحد ميلاقي الناس بتجري من حواليه و هو عايش
في وهم انه انسان فاشل و يضيع علي نفسه الاستمتاع بالعمل و السعي وراء حلمه و المتعه الكبري و هي الاستمتاع
بالوصول للنجاح ان شاء الله .......


معلش طولت عليكم بس في حاجه اخيره نفسي اقولها الانسان علي قد حلمه لو نفسك في حاجه مستحيله في عيون الناس
و الحلم ده تملكك خليك واثق من نفسك و من قدراتك و اتعب اربط الحزام اوي و اجري باقصي سرعه عندك

و افتكر ان ربنا معاك و حيكافئك و حيفتحلك سكك للنجاح
و اوعي اوعي ترضي باقل من حلمك ومن طموحك



بالنسبه ليا انا نفسي اوصل للسماء و احيانا بيبقي نفسي اوصل لأبعد من كده بصراحه انا طموحي مالهوش سقف
و ان شاء الله حوصل للي انا نفسي في
وانت يا تري سقف طموحك علي ارتفاع كام !!!!!!!!

16 التعليقات:

إسلام يقول...

صحيح .. فهناك ما يسمى بالرسائل السلبية التي يرسلها الانسان لنفسه.. وللاسف يسعى العقل الباطن لتحقيقها

وأيضا هناك رسائل ايجابية تدفع الانسان للأمام..

الموضوع فعلا مهم.. جزاكم الله خيرا

أختكم فى الله يقول...

ما شاء الله يا حبيبة قلبي البوست كفااااااااااااااااااااااءة

الله ينور

عندك والله فى كلامك

بحبك يا لوللة
(:

أختكم فى الله يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...

ايه الجمال ده كله

البوست رائع

تسلم ايديكى

يا رب كل بوست يبقى احلى من اللي قبله

(: :)

ريمان يقول...

السلام عليكم

ازيك يا الاء

دى اول زيارة ليا فى مدونتك

وعجبنى اوى اسلوبك وطموحك الزايد ده اللى مالوش سقف

انا بقى بالنسبه لى سقف طموحى فوق راسى ب سم متر واحد بس

لانى كل لما احاول انى احقق حاجه بتتهد

وطبعا مش انا اللى بهدها الظروف هى اللى بتهدها

ولو حاولت ابنيها تانى الاقى الف عائق قدامى

عشان كده انا بطلت طموح وبطلت احلم

نوسه وريمان فى هاكونا مطاطا يقول...

اهلا اهلا بيكى يا الاء

يسعدنا زيارتنا لمدونتك

حبينا نسلم عليكى ونقولك مدونتك حلوة اوىىىىى

وكلامك جميل

وطبعا شوفتى كلام ريمان

معلش هى دايما كده حتى مدونتنها نكد ع الاخر

بس هى فى هاكونا مطاطا مفرفشه حبتين

مع ارق تحياتنا
حسام وريمان

آلاء يقول...

اخي الكريم اسلام
حضرتك نورت المدونه
و انا مبسوطه جدا جدا ان الموضوع عجبك و ان شاء الله تكون كل رسايلنا ايجابيه علشان نحقق الي احنا عايزينه

آلاء يقول...

نورتي المدونه يا جميل
الله ينور عليكي انتي يا حبيبتي اللي كفاءه و علي فكره انا طول عمري عندي حق انتي مقلتيش حاجه جديده ههههه

آلاء يقول...

ايه ده نودي كمان عندنا


يا مرحبا يا مرحبا,


ربنا يخليكي ده بس من ذوقك

آلاء يقول...

عليكم السلام يا جميل
انا زي الفل الحمد لله ,و مش قادره اقولك انا مبسوطه قد ايه بزيارتك نورتيني يا جميل و ان شاء الله متكونش اخر مره
انا عارفه والله ان الظروف في بلدنا صعبه اوي ,بس حقولك حاجه ربنا كريم و معانا وان شاء الله حنولنا اللي احنا عايزينه
انا و الله اتحولت حياتي ميت مره - مش ميه اوي بس ببالغ- و كنت بكتأب و ازعل و في الخر لقيت اني انا اللي خسرانا وان الحل في الامل و التفاؤل

(:

آلاء يقول...

اهلا اهلا اهلا و كمان اهلا و سهلا بيكم
انا و الله اللي مبسوطه جدا جدا بزيارتكم (خطوه عزيزه يعني)
الله يسلمكم و شكرااااااااا سو ماتش
انتي جميله يا ريمان و كلامك جميل مش نكد و لا حاجه و عندك حق و الله ظروفنا تخنق اي حد بس هي الفكره اننا لازم نقاوم و بعدين يا ريمان ازاي تخلي حسام يقول عليكي نكد لازم تخدي موقف (بهدي النفوس انا)
هاكونا ماطاطا مدونه تحفه و جميله وانتوادمكم زي العسل فيها

أختكم فى الله يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
mohammed salah يقول...

السلام عليكم

على فكرة موضوع الطموح هو جزء أساسي من الحياة.. ولذلك كان الرسول صلى الله عليه وسلم بيقول للصحابة "إذا سألتم الله فاسئلوه الفردوس الأعلى من الجنة"

وطبعا ما فيش واحد هيكون عنده طموح وهو دايما بيتهم نفسه لاعجز والفشل

آلاء يقول...

وعليكم السلام و رحمه الله و بركاته

فعلا عندك حق الانسان لازم يكون عنده طموح كبير و يقين في الله -عز و جل-


شكرا لتعليقك و مرورك

قلب إنسان يقول...

آلاء

احب اقولك مدونتك حلوه قوى ودمها خفيف قوى

واما موضوعك حلو جدا جدا جدا

وفعلا كلنا محتاجين للطموح والأمل والحلم ونسعى دائما لتحقيق هذه الطموحات

انا عايز اقول ان احلى الطموح واسماه هو الطموح بالفوز بالآخره وعلى قد طموحك وعملك لهذا الطموح هتكون ان شاء الله منزلتك فى الجنه ويا آلاء عايزين طموحنا يكون الفردوس الاعلى ومرافقة النبى يااارب نوصل

وفى الدنيا لازم ننجح ومنقدرش نفصل بين الدنيا والدين لأننا مأمورين اننا نجح فى حياتنا ونتفوق طاعه لله ونصره للإسلام

اتمنى انك تتقبلى مرورى وان أكون ضيف خفيف على مدونتك الحلوه دى وبجد بدايه رائعه فى عالم التدوين وربنا يوفقك

واتمنى طبعا انك تنورى مدونتى

وجزاكى الله خيرا

آلاء يقول...

السلام عليكم اخي الكريم (قلب انسان)

انا اسسسسسفه جدا جدا علي التأخير في الرد ,و انا مش عارفه اشكر حضرتك ازاي بجد اخجلت تواضعي

و فعلا الطموح بالفوز بالأخره ده اهم حاجه و يا رب ارزقنا الفردوس الاعلي اجمعين و مرافقه النبي في الجنه ده اجمل و احلي طموح نفسي ربنا يرزقنا بيه جميعا ان شاء الله


و اتمني اني اكون انا اللي ضيفه خفيفه و يشرفني جدا جدا اني ازور مدونتك